Een ogenblik geduld a.u.b.

Gebruiker aan het woord: Dieger ten Berge, Programmamanager Vitaal Vechtdal

door Renate Janssen

Dieger ten Berge is programmamanager bij Vitaal Vechtdal. We gingen met hem in gesprek en vroegen hem naar zijn ervaringen met de IJssellandscan

 

Wat vind je van de IJssellandscan?

De IJssellandScan is een goed initiatief om meer inzicht te verkrijgen in de gezondheid van de populatie in het Vechtdal. 

Door dit in samenhang te presenteren kunnen organisaties hierover samen in gesprek. 

Wel zien we de IJssellandscan nog als een groeimodel, meer real-time informatie, meer informatie vanuit het sociaal domein en inzicht in de welzijns- en zorgkosten zou helpend zijn in de toekomst.

 

Waarvoor heb jij de IJssellandscan gebruikt?

Voor Vitaal Vechtdal is apart een pagina gemaakt, waarin een beeld wordt gegeven van de gemeenten in het Vechtdal en de stand ten opzichte van onze strategische doelstellingen. 

Dit helpt ons om een beeld te krijgen van onze impact en focus aan te brengen in onze activiteiten. Het afgelopen jaar hebben we voor het eerst ervaring opgedaan met data over populatie.  

 

Heb je tips voor andere organisaties over wat handig is in de IJssellandscan?

Ga er in rondstruinen, stel jezelf wat vragen die je beantwoord wilt hebben en ervaar zo wat de meerwaarde is voor jou in het gebruik van de scan.

We hebben daarbij ervaren dat Proscoop en de GGD gemotiveerd zijn om het model verder te ontwikkelen, en deel je ervaringen dus met hen. Samen kunnen we dit model optimaliseren in de regio.  

 

We willen de IJssellandscan blijven door ontwikkelen. Heb jij wensen als gebruiker?

Wensen genoeg! Maar in ieder geval zou meer realtime informatie, meer informatie vanuit het sociaal domein en inzicht in de welzijns- en zorgkosten zou helpend zijn. 

En laat gemeenten en verzekeraars dan samen de dialoog voeren over wat zij zien in de populatie, wat zij prioriteit willen geven en hierop hun opdrachten en contracten integreren. 

Meer samenhang voor gezondheid, op basis van feiten en ervaringen.