Zien drinken doet drinken

door Annette Baltissen

Zien drinken, doet drinken 

 

We zien het overal om ons heen: een glas wijn bij het eten, een biertje na het werk, of reclames, liedjes en series waarin alcohol vanzelfsprekend lijkt. Voor volwassenen hoort het er vaak “gewoon bij”. Maar wat we ons niet altijd realiseren, is dat dit invloed heeft op kinderen. 

Campagne

Van maandag 3 t/m vrijdag 7 november 2025 loopt de campagne Zien drinken, doet drinken. Deze campagne wil ouders en andere opvoeders bewust maken van de invloed die hun eigen drinkgedrag heeft op kinderen. Want wat kinderen zien, nemen ze over. Vaak sneller dan we denken.

 

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen en jongeren die hun ouders of andere belangrijke volwassenen alcohol zien drinken:

  • op jongere leeftijd zelf beginnen met drinken,
  • vaker alcohol drinken, en
  • meer kans hebben om dronken te worden.

Ook de beelden die ze zien op tv, in films of op sociale media spelen hierin een rol. Kinderen leren door te kijken, en alcoholgebruik lijkt daardoor iets normaals. 

 

Samen het goede voorbeeld geven

De boodschap van de campagne is: Drink geen alcohol in het bijzijn van je kinderen. Door bewust te kiezen voor non-alcoholische alternatieven of momenten zonder alcohol, geven we een ander signaal af. Zo laten we zien dat gezelligheid, ontspanning en plezier niet afhankelijk zijn van een drankje. 

 

Of je nu ouder bent, grootouder, sportcoach of buur: kinderen kijken naar ons allemaal. Kleine veranderingen in ons eigen gedrag kunnen zo een groot verschil maken in de manier waarop kinderen later met alcohol omgaan.